vestigingen extranet inloggen opdrachtgever Vacatures

Meer dan 50 jaar adviseur en bouwbegeleider in Nederland

Het verhaal van… Peter Tiernego

Deze keer in ‘Het verhaal van’ is Peter Tiernego aan het woord. Wij spraken hem over zijn rol in de organisatie én de plannen voor 2019. Nieuwsgierig geworden? Lees dan zeker even verder.


Wie is Peter, waar kom je vandaan, waar word je gelukkig van?

Ik ben Peter en sinds mei 2016 de directeur van oculus, btb, visiplan en sinds kort vidinfra. Ik ben getrouwd met Jetske en woon samen in Leiderdorp. In onze vrije tijd gaan we graag samen sporten, fietsen en wandelen. Daarnaast ben ik een groot fan van mooie auto’s.


Wat houdt jouw functie precies in?

Ik ben aangesteld als algemeen directeur van OB&V Holding, daaronder hangen de vier werkmaatschappijen. Eigenlijk bewaak ik de voortgang, ben ik verantwoordelijk voor de financiën, maar ook voor de orderportefeuille, acquisitie en het contact met relaties. Alles om ervoor te zorgen dat de organisatie goed draait en financieel gezond blijft.


Kun je ons wat meer vertellen over de holding?

OB&V is een redelijk platte organisatie met een kleine 40 medewerkers. Iedere werkmaatschappij heeft een unitmanager, voor btb ben ik dit zelf. Onder de unitmanagers hangen de toezichthouders, directievoerders, inspecteurs en adviseurs. Op elke locatie (Delft, Zwolle en Eindhoven) hebben we tevens een klein team dat verantwoordelijk is voor de back-office.


Hoe ben je precies bij OB&V terechtgekomen?

Ik ben van oorsprong een weg- en waterbouwer en heb hiervoor een technische opleiding gevolgd. Uiteraard ben ik ook begonnen als techneut, maar heb al snel de commerciële kant gekozen. Na wat dienstverbanden bij diverse werkgevers ben ik in 1999 voor mezelf begonnen. Samen met een partner hebben we een projectorganisatie in het leven geroepen op het gebied van weg- en waterbouw en gas- en oliewinning. In 2014 heb ik mijn aandelen van het bedrijf verkocht.

Begin 2000 leerde ik Jan Hoorn, voormalig directeur van OB&V, kennen op een zeiltocht in Griekenland. We hadden eigenlijk direct een klik. In 2015 kwamen we opnieuw met elkaar in contact toen Jan zoekend was naar een opvolger, iemand die het bedrijf na de crisis weer met volle energie vooruit kon helpen. Dat leek mij een ontzettend mooie uitdaging, dus heb ik in 2016 het stokje van Jan overgenomen.


Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit?

Ik ben iemand die redelijk strak een agenda voert. Ik sta om 7.00 uur op zodat ik op tijd kan starten op ons kantoor in Delft. Als ik naar Zwolle of Eindhoven moet, ben ik nog vroeger op pad. Ik vind het prettig om te beginnen met het lezen van mijn mails, dat doe ik eerst thuis. Als daar to-do’s achter zitten, plan ik die direct in. Daarnaast heb ik dagelijks veel telefoontjes die geretourneerd moeten worden en offertes die opgemaakt moeten worden. Er is ook weleens een collega die mij ‘s morgens vroeg belt omdat er problemen zijn op het werk, ik maak dan ook altijd even de tijd om daarover te sparren. Dagen vullen zich heel makkelijk en ik kan behoorlijk veel energie kwijt in mijn werk.

Ben je ook weleens op locatie bij projecten?

Helaas heb ik daar vaak te weinig tijd voor. Ik probeer wel regelmatig tijd te plannen om projecten te bezoeken en te sparren met opdrachtgevers op kantoor. Zo kom ik bijvoorbeeld vaak over de vloer bij woningcoöperaties om onder andere planningen en voortgang door te nemen.

Wat is jouw motto?

Ik ben een heel positief mens. Ook al zijn er veel tegenslagen, ik probeer mensen altijd te motiveren en stimuleren. Dat is denk ik mijn kracht, om mensen te enthousiasmeren en motiveren. Daarnaast ben ik van mening dat als je iets doet, je het dan goed moet doen én met plezier.

Wat maakt jouw werk bijzonder? 

Sinds ik actief ben in de bouwkundige sector merk ik hoe mooi het is als in een relatief korte tijd iets tot stand komt. Bijvoorbeeld een schoolgebouw waar heel veel jongeren aan hun toekomst werken. Daar krijg ik een goed gevoel van. Eventuele problemen gedurende het proces vergeet je heel snel zodra je het eindresultaat van een project ziet.

Wat is jouw grootste uitdaging?

Ik denk dat dit het op peil houden van het kennisniveau van onze mensen is. We moeten onze ondernemingen klaarmaken voor de toekomst, dat betekent enerzijds het aantrekken van nieuw, jong talent en anderzijds de kennis die we nu hebben zoveel mogelijk op de jongere generatie overdragen. Het aanbod van goedopgeleide starters is gering en de concurrentie is groot, dus dat is best spannend. We hebben partners in de arm genomen die ons hierbij helpen. Met name op het gebied van marketing, het aanscherpen van onze communicatie naar buiten toe. Komend jaar gaan we hier volop mee aan de slag.

Wat staat er nog meer op stapel voor 2019?

Het zal niemand zijn ontgaan dat er woningnood is, dus op dit gebied zal er veel gaan plaatsvinden volgend jaar. Afgelopen zomer hebben we vidinfra opgericht, wat zich specifiek zal richten op civieltechnische projecten. Het kabinet heeft veel plannen om ons wegennet uit te breiden, dus we verwachten dat hier een groot deel van onze groei zal zitten. Met de enorme explosie in de bouw van woningen neemt ook de vraag naar onderhoud en beheer toe, dat is een mooie kans voor visiplan.

En de ontwikkelingen op online gebied?

We zijn bezig met de optimalisatie van onze PR en marketing, waar onze website en huisstijl een belangrijk onderdeel van uitmaken. We hebben een partner gevonden die beide uitingen volledig aanpakt. De logo’s zijn inmiddels gereed en we zijn nu bezig met het ontwikkelen van nieuwe websites. Per werkmaatschappij wordt een website in het leven geroepen, welke een stuk beter aansluiten bij de cultuur die wij de komende jaren willen uitrollen en uitstralen. Ook in de techniek zijn we met een automatiseringsslag bezig. We hebben een groot aantal checklists en handleidingen die gebruikt worden bij het controleren van bepaalde aspecten op bouwprojecten. Om te zorgen voor eenheid en juridische juistheid in deze documenten brengen we dit allemaal digitaal onder in onze bouwdossiers. Inmiddels is het merendeel van onze medewerkers voorzien van zo’n rapportagetool via een applicatie op een tablet. Uiteraard willen we dit komend jaar verder uitbreiden, hiervoor zijn we volop in gesprek met onze leverancier.

Logo's

Waar zie je jezelf en de onderneming over 5 jaar?

Ik verwacht dat deze onderneming over 5 jaar waarschijnlijk vanuit een ander pand zal gaan opereren, omdat we hieruit zullen groeien. Ook zullen we digitalisering en de professionalisering van onze organisatie naar een hoger niveau hebben gebracht. Met als doel om onze relaties compleet van alle bouwgerelateerde adviezen en diensten te kunnen voorzien.

Wil je de lezers nog iets meegeven?

Ik heb zelf recent een familielid verloren, en dan merk je direct weer hoe belangrijk familie is. Ik hoop dan ook dat iedereen de feestdagen viert met degene die je het meest dierbaar zijn.