Het verhaal van… Remco Luisman

In ‘het verhaal van’ maken we kennis met onze medewerkers en komen we wat meer te weten over de de projecten waar zij werken. Dit keer spraken we Remco, die werkt als integraal beheerder coördinator Centraal Station en Beatrixkwartier in Den Haag.


Haagse Hout

Remco is in januari 2017 gestart in Den Haag in het gebied Haagse Hout en voelt zich als integraal beheer coördinator Centraal Station en Beatrixkwartier als een spin in het web. Samen met Marc Molenkamp is hij verantwoordelijk voor alle drie de beheerdisciplines, zowel wegbeheer, milieubeheer en groenbeheer.

Wie is Remco en waar kom je vandaan?

Ik ben geboren in Den Haag, en woon in Loosduinen om precies te zijn. We hebben pas een nieuw huisje gekocht, waar tijdens de oplevering en de vooroplevering nog collega’s zijn meegelopen, daar was ik wel heel blij mee. Bouwkunde is toch een andere discipline dan Civiele Techniek. Ze gaven ook nog complimenten aan de bouwer dat hij zijn zaakjes netjes op orde had, dus dat was wel heel leuk.

Ik heb drie zonen, van 12, 7 en bijna 2 jaar oud. De oudste zit nu op de middelbare school. Wel leuk om te zien hoe snel hij zich aanpast, ontwikkelt en ineens een grote jongen gaat worden. De middelste zit in groep vier en de jongste op de crèche.

Ik ben fanatiek voetballer geweest, daar weet Peter alles van, ik heb namelijk wel een aantal blessures voorbij zien komen. Maar na het afscheuren van mijn achillespees ben ik toch maar gestopt. Het moet wel leuk blijven. Maar de jongens voetballen wel, de oudste twee, dus zaterdagochtend sta ik nog altijd langs de lijn als trainer van de oudste.’’

Kun je ons wat meer vertellen over je werk en het project waar je nu actief bent?

Ondanks dat het maar een klein stadsdeel is, zit hier enorm veel werk. Niet alleen in het dagelijks onderhoud, maar ook in de projecten die hier lopen. Een mooi voorbeeld is het project “ondergrondse fietsenstalling” en aansluitend “nieuwbouw Koningin Julianaplein” waar ze in januari 2017 mee zijn begonnen. Hier komt een ondergrondse fietsenstalling voor ruim 8500 fietsen. Aannemer Mobilis heeft het werk gegund gekregen van de gemeente. Dit is gebeurd volgens een UAV-GC contract, wat betekent dat ze (binnen de gestelde kaders) het nog helemaal zelf moeten ontwerpen, uitdenken, alle vergunningen aanvragen, en dus ook afzettingen en afsluitingen van wegen moeten regelen. Daarom zijn wij er als wegbeheerders nauw bij betrokken. Eens per twee weken is er een gemeentelijke brede bijeenkomst (SBO Stedelijk Bereikbaarheid Overleg) waar de plannen van aannemers worden getoetst. Hier zit de Politie, de Brandweer, HTM, Connexxion, verkeerskundigen vanuit de gemeente etc. ook bij. Zij toetsen en bepalen of de aannemer verschillende hoofdroutes mag afsluiten of dit een conflict geeft met andere werkzaamheden in de omgeving en of de afsluiting inhoudelijk conform de algemene richtlijnen zijn opgesteld. Bij goedkeuring vanuit het SBO kun je aansluitend als wegbeheerder een “instemmingsbesluit” (vergunning) verstrekken.

Daar ben ik met name aan het technische aspect veel tijd kwijt en Marc doet meer de connecties en het sociale gedeelte.’’ zegt Remco. ‘’Voor de zomer is het herinrichten en het opnieuw asfalteren van het Prins Bernard viaduct en het busplatform CS begonnen. Aannemer KWS heeft een soortgelijk contract gegund gekregen met ook weer een zelfde soort verhaal. Het Prins Bernard viaduct is namelijk een belangrijke toevoer naar het centrum en als je die af wilt sluiten dan komt daar veel bij kijken. Dit moet van te voren goed geregeld worden. Alle partijen die daarmee te maken hebben moeten gestuurd worden en er moet goedkeuring komen wederom vanuit het SBO die de plantoetsing doet van de aannemer die claimt ergens iets af te gaan sluiten. De aannemer zet vanuit zijn inzicht en ervaring een afzetting en omleiding op papier, ons belang is veiligheid, duidelijkheid en de bereikbaarheid van de hulpdiensten. In de praktijk is het soms net even anders dan is afgesproken. De politie en brandweer controleren daar scherp op en daarom hebben we dan ook veel contact met deze partijen.

Eigenlijk zijn we continue op verschillende manieren aan het begeleiden in het vergunningstraject. Voor veel partijen is dat proces in elke gemeente weer anders, dus het voordeel daarvan is dat je specifiek voor zo’n gebied bent en daar dus goed in kunt begeleiden. Voor de rest ben je continue aan het afstemmen met je omgeving. Eén keer per maand hebben we met alle stakeholders van het Centraal Station en Anna van Burenplein een locatie en/of gebruikersoverleg. Marc en ik zitten dat voor en we lopen alvorens het overleg gewoon met zijn allen rustig door dat gebied heen. Vragen als: Wat zien we nou? Wat is er aan de hand? Komen dan naar voren. Daarnaast breng je ook even al deze mensen bij elkaar. Dus er worden dan ook in die rondgang allerlei dingen besproken. Dan gaan we bij Babylon naar binnen en daar gaan we dan de vaste agenda doorlopen. Ieder heeft zijn eigen belang, maar tegelijkertijd ga je ook allemaal voor veiligheid, bereikbaarheid en herkenbaarheid. Het is natuurlijk wel ver van mijn technische verhaal, maar het is wel heel leuk om te doen. Je zit eigenlijk in een hele ander rol. In het begin is het even wennen, want je bent natuurlijk als techneut heel praktisch, houden aan je afspraken. Maar in deze socialere kant is dat heel anders en werk je meer met de lange termijn visie en relaties. ‘’

Welke opleiding heb je specifiek voor dit vak gedaan?

Ik heb MBO Civiele Techniek gedaan, daarnaast heb ik nog wel wat vakinhoudelijke opleidingen gedaan. Daarnaast heb ik op een gegeven moment een HBO opleiding gedaan, Middelmanagement. Maar de MBO Civiele Techniek is nu erg handig wat betreft het technische aspect, al komt er nu ook veel praten en overleggen bij, wat het weer leuk aanvult en wat dus meer slaat op het Middelmanagement. Daar wil ik in de toekomst dan ook graag mee verder en dat brengt je ook wel weer op een ‘next level’.

Wat is jouw motto?

Ondanks dat ik nu veel aan het praten ben, ben ik eigenlijk niet zo’n prater en kijk ik eerder even de kat uit de boom. Ik ben redelijk aftastend. Het leuke in dit wereldje is dat heel veel mensen iets van je willen. Ik laat hen eerst even hun praatje doen en daar kan ik dan mijn verhaal en mening in kwijt. Het is maar net hoe je het noemt, een motto of een werkwijze, maar dat is wel wat voor mij werkt.

Wat maakt jouw werk bijzonder?

In dit gebied de dynamiek. Dat zul je overal wel op een andere manier hebben, maar de diversiteit in dit gebied is enorm. Dat heb ik ook nooit eerder op andere stadsdelen of projecten meegemaakt. Je moet hier eigenlijk heel veel maskers, petjes etc. op en af zetten, omdat er de hele dag door heel veel verschillende dingen van je verwacht worden, hier moet je op kunnen anticiperen. Laat ze eerst goed hun verhaal doen en vertellen wat ze willen en daarop inspelen.

Waar zie jij jezelf over 5 jaar?

Op een gegeven moment wil ik wel meer richting projectmanagement. Dus ook aan de voorkant van de projecten gaan zitten en daar meer op in sturen. Je merkt als je deelneemt aan verschillende projectgroepen in een voorbereidend traject van grote projecten, dat het wel leuk is om te doen. Niet direct met de voeten in de klei, maar het is net even een andere kant die belicht wordt. Die voorbereidende kant die trekt me wel. Die route heb ik ooit een keer ingezet en die wil ik ook wel een keer afmaken. En daarbij zou ik nog wel in het kader hiervan een opleiding projectmanagement willen doen. Zo blijven we leren en ontwikkelen!

Bereikbaarheid tijdens de kerstvakantie

De kantoren van visiplan zijn gesloten van 22 december 2023 t/m 2 januari 2024. Telefonisch zijn we beperkt bereikbaar in deze periode.

Aandelen overdracht

We hebben heuglijk nieuws!

Afscheid Hans Roseboom

Na bijna 20 jaar verband gaat Hans ons verlaten.