Het verhaal van… Roy de Olde

Deze keer in ‘Het verhaal van’ is Roy de Olde, unitmanager van oculus, aan het woord. Hij neemt ons mee in zijn werkzaamheden en vertelt ons zijn visie op de branche.

Kun je kort vertellen wie je bent en wat je doet?

Ik ben Roy, unitmanager van oculus sinds 2014. Ik werk bij OB&V sinds 2007 en ben begonnen als bouwkundig tekenaar bij visiplan. Vanaf 2010 ben ik in korte tijd steeds meer de kant van oculus op gegaan. Zo ben ik er eigenlijk ingerold. Dat vind ik ook het mooie van OB&V, dat je binnen de organisatie veel kansen krijgt en kunt doorgroeien. Kun je iets meer vertellen over jezelf? Ik voetbal graag. Dat doe ik al jaren met heel veel plezier. Je zou het haast niet zeggen, maar ik klus ook graag. Mijn vrouw en ik hebben onlangs een nieuw huis gekocht. Natuurlijk staat mijn gezin boven alles.

Waarom heb je destijds besloten om voor oculus te kiezen?

Als tekenaar heb je grip op de kwaliteit van je eigen werk, maar je krijgt ook met heel veel kwaliteitsaspecten te maken waar je geen grip op hebt. Als kwaliteitsborger kan je zelf de technische risico’s vaststellen en deze beter beheersbaar proberen te maken voor de opdrachtgever. Het kritisch en integraal beoordelen van een plan vind ik (nog steeds) hartstikke leuk.

Wat houdt jouw functie precies in?

Inhoudelijk houd ik mij vooral bezig met risicobeoordeling, het uitvoeren van bedrijfsonderzoeken en het adviseren bij de uitvoering van geïntegreerde contracten. Hierbij is de aannemer verantwoordelijk voor zowel ontwerp als uitvoering. Daarnaast is relatiebeheer en acquisitie natuurlijk erg belangrijk.

Welke ervaringen of opleidingen heb je hiervoor nodig?

Ik heb HTS Bouwkunde gedaan, aanvankelijk met het idee om eerst mijn propedeuse te halen en dan door te stromen naar de universiteit. Dat liep iets anders. Ik heb deze studie afgemaakt en ben vervolgens naar de Academie van Bouwkunst gegaan om architect te worden. Daar kwam ik er echter al snel achter dat de technische kant van bouwkunde mij het meest trok. Na twee jaar bij een constructeursbureau te hebben gewerkt had ik het idee dat ik daar uitgeleerd was. Toen ben ik verder gaan kijken en kwam ik eigenlijk via-via bij OB&V terecht.

Om bij oculus te kunnen werken heb je denk ik een vrij brede, bouwkundige kennis nodig. Zowel op constructief vlak, als bouwfysisch en installatietechnisch. Je moet weten hoe het zit met thermische isolatie, installaties, hoe je koudebruggen voorkomt, hoe je luchtdichting regelt. Daarnaast is analytisch vermogen belangrijk om de kritische knelpunten van een project te kunnen bepalen. Het belangrijkste is misschien nog wel om het integrale aspect in de gaten te houden. Je hebt bij bouwprojecten te maken met ontzettend veel partijen, die allemaal hun aandeel en specifieke belangen hebben. Dit moet natuurlijk goed gecoördineerd worden in één gebouw.

Hoe ziet een gemiddelde werkdag er voor jou uit?

Gemiddeld genomen werk ik twee á drie dagen in de week op kantoor in Zwolle en één á twee dagen in de week op locatie. Dat is veelal in het westen of zuiden van het land, waar onze opdrachtgevers veel zitten. Daarnaast werk ik één dag in de week thuis, dat is wel zo leuk met drie opgroeiende kinderen. Op locatie woon ik veel bouwvergaderingen bij of verrichten we audits, dat is een soort interview met aansluitend een inspectieronde. Daarbij beoordelen we de kwaliteitsbeheersing van de aannemer en spiegelen dat aan de eigen waarneming tijdens de inspectieronde.

Wat vind je het meest bijzonder aan jouw werk?

We krijgen met heel veel unieke projecten te maken. Ieder ontwerp heeft zijn eigen kritische, maar ook mooie kanten en brengt andere technische uitdagingen met zich mee. Dat zie je vooral terug bij hoogbouw en transformaties. Bij transformaties kan je denken aan bijvoorbeeld een gebouw van net voor de oorlog dat wordt omgebouwd tot duurzaam appartementencomplex. Je ziet dan vaak de uitdagingen die de aannemer voor zijn kiezen krijgt. Het moet natuurlijk snel, binnen budget, maar zeker ook goed gebeuren. Bij hoogbouw heb je veel te maken met specifieke bouwtechnische uitdagingen op het gebied van constructie, brandveiligheid, wind- en waterdichtheid en duurzaamheid.

Wat is jouw rol binnen het team?

We werken met twee man op kantoor in Zwolle, dat zijn Erwin en ik. Mijn collega Erwin doet met name de beoordelingen. Alle algemene zaken die daaromheen vallen pak ik vaak op, zoals de communicatie met opdrachtgevers. Erwin en ik werken al bijna 12 jaar samen, dus we zijn inmiddels goed op elkaar ingespeeld. Daarnaast hebben we collega’s die extern inspecties verrichten, die doen dit eigenlijk zelfstandig. De auditrapporten komen vaak wel eerst op kantoor ter controle en verzending.

Wat is jouw motto?

Ik heb niet echt een motto, maar vind het belangrijk dat onze integrale benadering ervoor zorgt dat de open eindjes van een project worden afgedekt. Alle partijen binnen een bouwproject zijn voornamelijk bezig met hun eigen werkzaamheden en zorgen, en waar dat allemaal bij elkaar komt zijn risico’s. Ik denk dat het risicogestuurd richting geven aan kwaliteitsborging onze sterke kant is.

Hoe zie jij oculus en wat zijn de toekomstplannen?

Oculus zelf staat voor het alziend oog, ik denk dat wij daar ook goed invulling aan weten te geven. De ontwikkeling van oculus in de komende jaren hangt mede samen met de komst van de ‘Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen’, de WKb. De technische beoordeling van een ingediend ontwerp en toezicht op de uitvoering daarvan gaat met de komst van deze wet niet meer via de gemeente, maar via private partijen zoals oculus. 

Raamovereenkomst Nijhuis Bouw

Rijssen

Tekenmoment bij de raamovereenkomst voor Wkb projecten.

Tekenmoment VKB-Licentie

Oculus heeft de VKB-licentie van SWK verworven!

Goede informatie essentieel voor kwaliteitsborging

Heeft u ons artikel in de BouwPlus al gelezen?